Σέννα, ο οδηγός που είδε το Θεό

«Ήμουν ήδη στην pole, ένα δευτερόλεπτο ταχύτερος από τους άλλους, αλλά συνέχιζα. Ξαφνικά, ήμουν σχεδόν δύο δευτερόλεπτα, συμπεριλαμβανομένου του ομόσταβλού μου, που έτρεχε με το ίδιο μονοθέσιο. Τότε συνειδητοποίησα ότι δεν οδηγούσα πλέον συνειδητά. Οδηγούσα με κάτι σαν ένστικτο αλλά βρισκόμουν σε μια διαφορετική διάσταση. Ήταν σαν να βρίσκομαι σε ένα τούνελ. Όλο το σιρκουί ήταν ένα τούνελ. Συνέχιζα να πηγαίνω όλο και πιο γρήγορα. Ήμουν πολύ πάνω από το όριο αλλά μπορούσα να βρω κι άλλο. Τότε σαν να ξύπνησα και συνειδητοποίησα ότι ήμουν σε μια διαφορετική ατμόσφαιρα. Η πρώτη μου αντίδραση ήταν να επιβραδύνω και να επιστρέψω στα pit. Αυτό δεν με τρόμαξε, παρόλο που ήμουν πολύ μακριά από τη συνειδητή μου αντίληψη. Πήγα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου απλά δεν είχα όρεξη να οδηγήσω άλλο». Κάπως έτσι περιέγραφε ο Άιρτον Σέννα ένα γύρο από τις κατατακτήριες δοκιμές στο Μονακό το 1989.

Του Καλλιτσάρη Ιωάννη

Μια μέρα μετά την εκπληκτική περιγραφή εκείνου του γύρου στο Μονακό ο αγώνας μετατράπηκε σε αποτυχία. Σε έναν αγώνα όπου ήταν ασυναγώνιστα γρήγορος και ο ρυθμός του ήταν εξωφρενικός. Στον 67ο γύρο, λίγο πριν το τούνελ χάνει την αυτοσυγκέντρωσή του και πέφτει στις μπαριέρες. Για τρεις μέρες ήταν εξαφανισμένος. Μέχρι και το 1993, όταν και έτρεξε για τελευταία φορά στο Μονακό, δεν ξαναέχασε ποτέ αφού 1989, 1990, 1991, 1992 και 1993 ήταν ο νικητής και αν προσθέσουμε και τη νίκη του στο Πριγκιπάτο το 1987 είναι ο πιλότος με τις περισσότερες νίκες στο εν λόγω σιρκουί.

Ο Σέννα, όπως και πολλοί άλλοι, δεν ήθελε να χάνει. Είχε πει κάποτε πως «To να είσαι 2ος, είσαι ο 1ος από εκείνους που έχασαν». Γεννημένος το 1960 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, όπως και οι περισσότεροι Βραζιλιάνοι, πίστευε πολύ στο Θεό. Μάλιστα, όταν εξασφάλιζε τον τίτλο του Παγκόσμιου Πρωταθλητή το 1988 ισχυρίστηκε πως είδε τη μορφή του Θεού να εμφανίζεται μέσα στη βροχή. Αυτό ήταν το πρώτο από τα τρία πρωταθλήματα της Formula 1 που κατέκτησε. Ακολούθησαν άλλα δύο, το 1990 και το 1991. Γιατί, όμως, ένας οδηγός που σε 10 χρόνια κατέκτησε μόνο 3 τίτλους θεωρείται κατά πολλούς ο κορυφαίος στην ιστορία της Formula 1;

Το σπίτι όπου ο Σένα πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής άνηκε στον αδερφό του πατέρα του, Ζοάο Σένα. Η τοποθεσία του σπιτιού ήταν κοντά σε μια περιοχή όπου λειτουργούσε πάρκο Αεροναυτικής και Αεροπλοΐας. Ο Σένα από μικρός ασχολήθηκε με τον αθλητισμό, τη γυμναστική κι έδειχνε ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα από τα τέσσερά του χρόνια. Στα επτά του, άρχισε να οδηγεί ένα τζιπ στη φάρμα της οικογένεια, καταφέρνοντας να μάθει τη χρήση του κιβώτιου ταχυτήτων!

Μεγαλώνοντας, σπούδασε και αποφοίτησε το 1977 από το Colegio Rio Branco στο Σάο Πάουλο, έχοντας πάρει άριστα στη φυσική και τα μαθηματικά, τη χημεία αλλά και τα Αγγλικά! Στη συνέχεια, συνέχισε να παρακολουθεί μαθήματα διοίκησης επιχειρήσεων, όμως τρεις μήνες μετά τα… βρόντηξε αφού δεν συγκέντρωνε παρά 68% στη βαθμολογία του.

Ο Σέννα μεγαλούργησε στη δεκαετία του 80’ και στις αρχές του 90’. Σε αντίθεση με τους νεότερους, Σουμάχερ, Αλόνσο, Φέτελ και Χάμιλτον, πρωταγωνίστησε σε μια εποχή που ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν τελείως διαφορετικός. Αν και με τον Σουμάχερ συνυπήρξαν για ένα χρονικό διάστημα οπότε οι εποχές τους δεν διακρίνονται από μεγάλο χάσμα, ο Σέννα έτρεχε σε πρωταθλήματα που καταρχάς ο ανταγωνισμός ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος. Νίκι Λάουντα, Άλεν Προστ, Νέλσον Πικέ αλλά και οι πιο νέοι Μίκαελ Σουμάχερ και Μίκα Χάκινεν ήταν κάποιοι από τους αντιπάλους που είχε να ανταγωνιστεί σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Σαφώς το να διακρίνεσαι και να διεκδικείς τον παγκόσμιο τίτλο απέναντι σε θρύλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού κάνει κάθε κατάκτηση πρωταθλήματος ακόμα πιο σπουδαία. Επιπλέον, οι οδηγοί εκείνων των χρόνων όχι μόνο δεν είχαν την ίδια υποστήριξη σε μηχανικό επίπεδο από τις ομάδες αλλά πολύ συχνά συμμετείχαν στο σχεδιασμό και τη στρατηγική του οχήματος.

Εκτός από αυτά, βέβαια, οι 65 pole position σε 162 αγώνες επιβεβαιώνουν πως αναλογικά ο Σέννα ήταν ο ταχύτερος όλων. Ο Μίκαελ Σουμάχερ, των 7 Παγκόσμιων Πρωταθλημάτων, μπορεί να έχει περισσότερες pole position, 68 συνολικά, αλλά σε 250 αγώνες, κάτι που αναλογικά αναδεικνύει τον Σέννα ως, άτυπα, ταχύτερο. Μέτρησε 41 νίκες και 80 φορές στο podium και είναι δεδομένο πως οι αριθμοί αυτοί θα αυξάνονταν.

Οι κόντρα του με τον Άλεν Προστ είχε πάρει τεράστιες διαστάσεις και απασχολούσε συνεχώς τα μέσα της εποχής. Στο «καταραμένο» Grand Prix της Ίμολα το 1994 είχαν προηγηθεί οι κατατακτήριες δοκιμές, ως συνήθως. Εκεί έχασε τη ζωή του ο οδηγός -και φίλος του Σένα- Ρόλαντ Ρατσενμπέργκερ, σε ηλικία 34 ετών, σαν ένα περίεργο παιχνίδι της μοίρας. Σύμφωνα με επίσημες μαρτυρίες, μετά τον θάνατο του Ρατσενμπέργκερ ο Αϊρτον Σένα είχε εκφράσει την ανησυχία του για την ασφάλεια των οδηγών στην Ιμολα και είχε προτείνει να ακυρωθεί ο αγώνας. Ο αγώνας τελικά έγινε. Στον 7ο κιόλας γύρο το μονοθέσιο του Άιρτον Σέννα καρφώθηκε στις μπαριέρες με 211 χλμ/ώρα. Τα προστατευτικά μέτρα εκείνης της εποχής δεν έχουν καμία σχέση με τα σημερινά. Αποτέλεσμα αυτού, η επιθυμία του Βραζιλιάνου που όπως είχε πει κάποτε «Αν ποτέ μου συμβεί κάποιο ατύχημα που τελικά θα μου στοιχίσει τη ζωή, ελπίζω να συμβεί ακαριαία. Δεν θα ήθελα να είμαι σε αναπηρικό καροτσάκι. Δεν θα ήθελα να είμαι σε ένα νοσοκομείο και να υποφέρω από κάποιον τραυματισμό. Αν είναι να ζήσω, θέλω να ζήσω πλήρως, πολύ έντονα, διότι είμαι ένας έντονος άνθρωπος. Θα κατέστρεφα τη ζωή μου αν έπρεπε να ζήσω μισός».

Στα 34 του, ο Σέννα άφησε αυτόν τον κόσμο, έχοντας προλάβει να γράψει ιστορία το ίδιο γρήγορα όσο έτρεχε στις πίστες. 3 εκατομμύρια άνθρωποι τον συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία και μέχρι και σήμερα οι φανατικοί οπαδοί του δεν παύουν να τον λατρεύουν. Μέσα από όλη την τραγική αυτή ιστορία προέκυψαν αλλαγές σχετικά με την ασφάλεια των συμμετεχόντων. Οι αλλαγές και οι τροποποιήσεις συνεχίζονται με το πέρασμα των χρόνων και προσαρμόζονται ανάλογα με τα γεγονότα και τις τεχνολογίες. Εκείνη η Πρωτομαγιά, ωστόσο, στη στροφή Tamburello της Ίμολα γράφτηκε ο πιο θλιβερός επίλογος του κορυφαίου των κορυφαίων.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *